کیا دنیا میں پانی کی کمی نئی جنگوں کو جنم دے رہی ہے؟

_121307558_mediaitem121307557.jpg


مختلف ممالک میں بڑے بڑے دریاؤں پر پانی ذخیرہ کرنے والے
لاتعداد ڈیموں اور نہروں کی تعمیر کی وجہ سے اِن دریاؤں کے زیریں حصے پر واقع ملک پانی سے محروم ہو رہے ہیں، جس کی
وجہ سے ان ملکوں میں جنگوں کے خطرات بڑھ رے ہیں۔


ایمسٹرڈیم میں اپنے فلیٹ سے زوم پر مجھ سے بات کرتے ہوئے علی الصدر نے پانی کا ایک گھونٹ پینے کے لیے وقفہ کیا۔ ان پر ایک تکلیف دہ حقیقت واضح ہو رہی تھی، اور وہ اپنی طنزیہ ہنسی دبا نہیں سکے۔

’عراق سے میری نقل مکانی سے پہلے مجھے صاف پانی کی تلاش کے لیے کافی کوشش کرنی پڑتی تھی۔‘تین برس قبل الصدر اُن مظاہروں میں شرکت کرتے تھے جو شہر میں پانی کے بڑھتے ہوئے بحران کے حل کے مطالبات پر زور ڈالنے کے لیے انتظامیہ کے خلاف کیے جاتے تھے۔ 29 برس کے علی الصدر نے کہا کہ ’جنگ سے پہلے بصرہ ایک خوبصورت جگہ تھی۔ وہ اس جگہ کو مشرق کا وینِس کہتے تھے۔‘

شط العرب دریا سے متصل یہ شہر میٹھے پانی کی نہروں کے جال میں گھرا ہوا ہے۔ الصدر، جو بندرگاہ پر مزدوری کرتے تھے، کبھی اپنے شہر میں کام کرنا پسند کرتے تھے۔

وہ بتاتے ہیں کہ ’لیکن جب میں وہاں سے نکلا تھا تو صورتحال یہ تھی کہ آبی گزرگاہوں میں گندے پانی کو پمپ کر کے بہایا جا رہا تھا۔ ہم آبی گزرگاہوں میں بہنے والے پانی کو استعمال نہیں کر سکتے تھے اور اُس میں کسی چیز کو دھو نہیں سکتے تھے، (دریا کی) ناگوار بُو نے مجھے درد شقیقہ میں مبتلا کر دیا اور جب میں آخری مرتبہ بیمار ہوا تو چار دن تک بستر سے نہیں اتر سکا تھا۔‘

سنہ 2018 کے موسم گرما میں گدلے اور مضر صحت پانی کی وجہ سے بصرہ کے ایک لاکھ بیس ہزار شہری ہسپتالوں میں داخل ہوئے تھے۔ اور جب پولیس نے احتجاج کرنے والوں پر فائرنگ کی، تو الصدر خوش قسمت تھے کہ وہ اپنی جان بچا کر وہاں سے نکلنے میں کامیاب ہو گئے۔

وہ کہتے ہیں کہ ’میں نے اپنا سامان جمع کیا اور ایک ماہ کے اندر ہی میں یورپ کے لیے روانہ ہو گیا۔‘دنیا بھر میں علی الصدر جیسی کہانیاں بہت عام ہو رہی ہیں۔ دنیا کی ایک چوتھائی آبادی کو اب سال میں سے کم از کم ایک مہینہ پانی کی شدید قلت کا سامنا ہے اور جیسا کہ الصدر کا معاملہ ہے ’یہ بہت سے لوگوں کو دوسرے ممالک میں زیادہ محفوظ زندگی گزارنے پر مجبور کر رہا ہے۔‘

ہالینڈ کی وزارت خارجہ میں بین الاقوامی تعاون کے سربراہ اور ہائیڈروپولیٹکس کی ماہر کٹی وان ڈیر ہیجڈن کا کہنا ہے کہ ’اگر کہیں پانی نہیں ہے تو لوگ وہاں سے نقل مکانی شروع کر دیں گے۔‘
پانی کی قلت دنیا کی 40 فیصد آبادی کو متاثر کرتی ہے اور اقوام متحدہ اور ورلڈ بینک کی پیش گوئیوں کے مطابق سنہ 2030 تک خشک سالی 70 کروڑ افراد کو بے گھر ہونے کے خطرے میں ڈال سکتی ہے۔

وہ کہتی ہیں کہ ’اگر پانی نہیں ہے تو سیاست دان اس معاملے پر اپنی سیاست کرنے کی کوشش کریں گے اور وہ اس پر لڑنا شروع کر سکتے ہیں۔‘

20 ویں صدی کے دوران عالمی سطح پر پانی کا استعمال آبادی میں اضافے کی شرح سے دگنا بڑھ گیا۔ آج پانی کی یہ کمی کئی شہروں کی سیاست میں کلیدی معاملہ بنتا جا رہا ہے۔۔۔ روم سے کیپ ٹاؤن، چنئی سے لیما تک۔۔۔ اور اب پانی کی راشننگ تک کا مرحلہ درپیش ہے۔

پانی کے بحران کو ورلڈ اکنامک فورم کے عالمی خطرات کے لحاظ سے ’امپیکٹ لسٹ‘ میں سنہ 2012 کے بعد سے پہلے پانچ بڑے معاملات کی فہرست میں شامل کیا گیا ہے۔ سنہ 2017 کی شدید خشک سالی نے دوسری جنگ عظیم کے بعد کے دور کا بدترین انسانی بحران پیدا کرنے میں اہم کردار ادا کیا، اس دوران افریقہ اور مشرق وسطیٰ کے دو کروڑ افراد خوراک کی کمی اور تنازعات کے باعث گھر چھوڑنے پر مجبور ہوئے۔

امریکی ریاست کیلیفورنیا کے شہر اوکلینڈ میں قائم پیسیفک انسٹی ٹیوٹ کے سربراہ پیٹر گلیک نے گذشتہ تین دہائیوں میں پانی کی قلت، تنازع اور ہجرت کے درمیان تعلق کا مطالعہ کیا ہے۔ ان کا خیال ہے کہ پانی پر تنازعات بڑھ رہے ہیں۔

وہ کہتے ہیں کہ ’بہت ہی کم استثنیٰ کے ساتھ، کوئی بھی پیاس سے نہیں مرتا۔ لیکن زیادہ تر لوگ آلودہ پانی یا پانی تک رسائی کے تنازعات میں مر رہے ہیں۔‘

پانی کی قلت


عراق کے جنوبی شہر، بصرہ کے گرد و نواح میں پانی کی خراب ہوتی ہوئی کوالٹی ترکی سے بہنے والے دریاؤں میں پانی کے بہاؤ میں کمی کی وجہ سے بدتر ہو گئی ہے

گلیک اور ان کی ٹیم پانی کے تنازعات کی تاریخ کا مطالعہ کر رہے ہیں۔ ان کی تحقیق کے مطابق، بڑے اور چھوٹے پانی کے 929 تنازعات کا ایک سلسلہ بابل کے بادشاہ حمورابی کے دور تک پھیلا ہوا نظر آتا ہے۔

یہ کسی بھی طرح سے مکمل طور پر طے نہیں پائے۔ محققین کہتے ہیں کہ اس فہرست کے مطابق، درج کردہ تنازعات مکمل طور پر جنگوں سے لے کر پڑوسیوں کے درمیان تنازعات کی مختلف صورت اختیار کرتے رہے ہیں۔ لیکن جو بات وہ ظاہر کرتے ہیں وہ یہ ہے کہ پانی اور تنازع کے درمیان تعلق کافی پیچیدہ معاملہ ہے۔

گلیک کہتے ہیں کہ ’ہم نے پانی کے تنازعات کو تین حصوں میں تقسیم کیا۔ تنازع ایک محرک کے طور پر، جہاں تشدد پانی کی رسائی اور کنٹرول کے تنازعات سے منسلک ہوتا ہے، تنازع تصادم میں ایک 'ہتھیار' کے طور پر، جہاں پانی یا پانی کے نظام کو تنازعات میں ہتھیار کے طور پر استعمال کیا جاتا ہے، جن میں ڈیموں کے ذریعے زیریں علاقوں کے سیلابی بہاؤ میں رہنے والی آبادیوں کو پانی سے محروم کیا جاتا ہے، اور جہاں تنازعات کے دوران آبی وسائل یا ٹریٹمنٹ پلانٹس یا پائپ لائنوں کو تنازعات میں 'تباہ' کیا جاتا ہے یا 'اہداف' کے طور پر نشانہ بنایا جاتا ہے۔'

تاہم ان کے اور ان کے ساتھیوں نے جو ریکارڈ مرتب کیا ہے اس سے پتہ چلتا ہے اور یہ واضح ہو جاتا ہے کہ تنازعات کا بڑا حصہ زراعت سے متعلق ہے۔ یہ شاید حیرت کی بات نہیں ہے کیونکہ زراعت میں میٹھے پانی کے استعمال کا 70 فیصد حصہ ہے۔ مثال کے طور پر افریقہ کے نیم بنجر ساحلی علاقے میں چرواہوں اور فصلوں کے کاشتکاروں کی اپنے جانوروں اور فصلوں کے لیے درکار پانی کی کم فراہمی پر شدید جھڑپوں کی باقاعدہ اطلاعات ملی ہیں۔

لیکن جیسے جیسے پانی کی مانگ بڑھتی ہے، اسی طرح ممکنہ تنازعات کے امکانات بھی بڑھتے ہیں۔
ورلڈ ریسورس انسٹی ٹیوٹ میں پانی کے عالمی ڈائریکٹر چارل آئس لینڈ کا کہنا ہے کہ 'اس موضوع پر تازہ تحقیق واقعی پانی کے تنازعات سے وابستہ تشدد کے واقعات کی تعداد کو وقت کے ساتھ بڑھتا ہوا دکھاتی ہے۔

آبادی میں اضافے اور معاشی ترقی کی وجہ سے دنیا بھر میں پانی کی طلب میں اضافہ ہو رہا ہے۔ دریں اثنا آب و ہوا کی تبدیلی پانی کی فراہمی کو کم کر رہی ہے اور کئی جگہوں پر بارشوں کو بے
ترتیب بنا رہی ہے۔‘

ترکی، شام، عراق اور مغربی ایران پر مشتمل وسیع دجلہ و فرات کے دریائی نظام کے مقابلے میں پانی کے دباؤ اور آب و ہوا کی تبدیلی کا دوہرا اثر کہیں اور زیادہ واضح نہیں ہے۔ سیٹلائٹ امیجری کے مطابق، یہ خطہ دنیا کے کسی بھی جگہ کے مقابلے میں تیزی سے زمینی پانی کھو رہا ہے۔ اور جب کچھ ممالک پانی کی فراہمی کو محفوظ بنانے کے لیے مایوس کن کوششیں کرتے ہیں، تو ان کے اقدامات ان کے پڑوسیوں کو متاثر کر رہے ہیں۔

شمالی انڈیا کے میدان دنیا کے بہترین زراعتی علاقے میں شمار ہوتے ہیں، لیکن آج وہاں کے دیہاتیوں کے درمیان پانی کی کمی کی وجہ سے اکثر و بیشتر لڑائیاں ہوتی رہتی ہیں

جون 2019 میں جب عراقی شہر 50 ڈگری سینٹی گریڈ (122 فارن ہائیٹ) کی لُو کی لپیٹ میں آئے تھے تو ترکی نے کہا کہ وہ دجلہ کے ابتدائی حصے میں اپنے الیسو ڈیم کو دریا کا پانی روک کر بھرنا شروع کر رہا ہے۔ یہ دجلہ اور فرات کے کنارے 22 ڈیموں اور پاور پلانٹس کی تعمیر کے لیے ترکی کی جانب سے ایک طویل عرصے سے چلنے والے منصوبے میں تازہ ترین ہے۔

فرانس کے 'انٹر نیشنل آفس فار واٹر' کی ایک رپورٹ کے مطابق، ترکی کی ان تعمیرات اور شام کی ریاست کے اپنے اقدامات کے اثرات کو بھی شامل کر لیا جائے تو ان کی وجہ سے دجلہ کے زیریں حصے کے ملک عراق میں پانی کے بہاؤ کو نمایاں طور پر متاثر کر رہا ہے۔

اور اسی سلسلے میں ایران. کا دعویٰ ہے کہ جب ترکی کا 'گونی دوگو انادولو پراجیکٹ' مکمل ہو جائے گا تو اس میں 90 ڈیم اور 60 پاور پلانٹس شامل ہوں گے۔ (یہاں غور کیجیے کہ ایلیسو جیسے ڈیم کس طرح ہمارے سیارے کو ایک نئی شکل دے رہے ہیں۔)

جیسے ہی ایک میل چوڑے الیسو ڈیم کے پیچھے کی جھیل میں پانی کی سطح بڑھی، دریا سے عراق میں پانی کا بہاؤ نصف رہ گیا۔ ہزاروں کلومیٹر دور بصرہ میں، علی الصدر اور اس کے پڑوسیوں نے اپنے پانی کا معیار خراب ہوتا ہوا دیکھا۔ ہیومن رائٹس واچ کے مطابق اگست میں سینکڑوں لوگوں نے بصرہ کے ہسپتالوں میں خارش، پیٹ میں درد، قے، اسہال اور یہاں تک کہ ہیضے میں مبتلا ہونا شروع کیا۔

چارلس آئس لینڈ کا کہنا ہے کہ ’اصل میں بصرہ میں کہانی کے دو حصے ہیں۔ اول تو یہ کہ بغیر کسی صفائی کے شہروں کے گندے پانی کا مقامی آبی گزرگاہوں میں اخراج ہو رہا ہے۔ اس کے علاوہ ترکی کی سرحد پر جو تعمیرات ہو رہی ہیں ان کو بھی دیکھنا ہو گا جہاں سے پہلے کی نسبت اب دجلہ اور فرات میں تازہ پانی کا بہاؤ کم ہو چکا ہے، اس لیے یہاں (خلیجِ فارس سے) نمکین پانی کی مقدار دریا کے اوپر کے حصے میں بڑھ رہی ہے۔ وقت گزرنے کے ساتھ یہ نمکین اور گندا پانی فصلوں کو برباد کر رہا ہے اور مقامی لوگوں کو بیمار کر رہا ہے۔‘

یہ ایک پیچیدہ صورتِ حال ہے، لیکن بظاہر مختلف قسم کے عوامل کے درمیان روابط دیکھنے کی اس قابلیت نے آئس لینڈ کے کام کو ہالینڈ حکومت کے مالی تعاون سے چلنے والے واٹر، پیس اینڈ سکیورٹی (ڈبلیو پی ایس) جو کہ چھ امریکی اور یورپی این جی اوز کا ایک گروپ (بشمول پیسفک انسٹی ٹیوٹ اور ورلڈ ریسورسز انسٹیٹیوٹ) ہے نے ایک گلوبل ارلی وارننگ نظام تیار کیا ہے، جو کہ مشین لرننگ کا استعمال کرتے ہوئے تنازعات کی پیش گوئی کرتا ہے۔

اس میں بارش، فصلوں کی ناکامی، آبادی کی کثافت، دولت، زرعی پیداوار، کرپشن کی سطح، خشک سالی اور سیلاب کے بارے میں اعداد و شمار کو جمع کیا گیا ہے تاکہ تنازعات کے انتباہات جاری کیے جا سکیں۔ وہ انتظامی اضلاع کی سطح تک سرخ اور نارنجی مرکٹر (نقشہ کشی کے درجات والے آلے) پر پروجیکشن پر دکھائے جاتے ہیں۔ فی الحال یہ مرکٹر تقریبا دو ہزار کے قریب ممکنہ تنازعات کے ہاٹ سپاٹ کے بارے میں خبردار کر رہا ہے، جس کی درستگی کی شرح 86 فیصد ہے۔

پانی کی قلت


دریائے سندھ اور اس سے جڑے دریاؤں کا نظام شمالی انڈیا اور پاکستان دونوں کے پانی کے مسائل کے لیے بہت اہم ہے، لیکن اس دریا کی ابتدا چین کی سرحد کے قریب تبت کے مقام سے ہوتی ہے جس پر چین کا قبضہ ہے

لیکن ڈبلیو پی ایس ٹول (نظام) کا استعمال ایسی جگہوں کی نشاندہی کرنے کے لیے کیا جا سکتا ہے جہاں پانی پر تنازعات پھوٹ پڑنے کا خطرہ ہے، یہ ان لوگوں کو مطلع کرنے میں بھی مدد کر سکتا ہے کہ اُن علاقوں میں کیا ہو رہا ہے جو پہلے ہی پانی کی کمی کی وجہ سے تنازعات کا شکار ہیں۔

مثال کے طور پر انڈیا کے شمالی میدان، دنیا کے سب سے زیادہ زرخیز علاقوں میں سے ایک ہیں، پھر بھی آج کل وہاں کے دیہاتی پانی کی قلت پر ایک دوسرے سے اکثر جھگڑتے رہتے ہیں۔ بنیادی اعداد و شمار سے پتہ چلتا ہے کہ آبادی میں اضافہ اور آبپاشی کی اعلیٰ سطح نے زیر زمین پانی کی فراہمی کو بھی متاثر کیا ہے۔ علاقے کی سرسبز نظر آنے والی فصلوں کے باوجود، ڈبلیو پی ایس کا نقشہ شمالی ہندوستان کے تقریباً ہر ضلع کو بیس لائن پانی کی خطرناک سطح کے لحاظ سے 'انتہائی بلند' خطرہ قرار دیتا ہے۔

کئی اہم دریا جو اس علاقے کو سیراب کرتے ہیں جن میں دریائے سندھ، گنگا اور ستلج، یہ سب تبت کی سرحد سے شروع ہوتے ہیں، لیکن پھر بھی انڈیا اور پاکستان دونوں میں پانی کی فراہمی کے لیے اہم ہیں اسی لیے یہ اس مسئلے کو مزید پیچیدہ بناتا ہے۔
انڈیا اور چین کے درمیان حال ہی میں کئی سرحدی جھڑپیں ہوئی ہیں، جو ان دریاؤں کے اوپر والے علاقوں پر دعویٰ کرتے ہیں۔

پچھلے سال مئی میں وادی گلوان میں ایک پرتشدد تصادم، جہاں سے دریائے سندھ کی ایک معاون ندی بہتی ہے، میں لڑائی کی وجہ سے 20 ہندوستانی فوجی ہلاک ہو گئے۔ ایک ماہ سے بھی کم عرصے بعد یہ خبریں آئیں کہ چین وہاں 'سٹرکچر' بنا رہا ہے جو شاید دریا کو بند کر سکتا ہے اور اس طرح اس کا بہاؤ انڈیا کے لیے محدود ہو سکتا ہے۔

لیکن گلوبل ارلی وارننگ ٹول کے ذریعے حاصل کردہ ڈیٹا بھی کچھ عجیب رجحانات کو ظاہر کرتا ہے۔ دنیا کے پانی کی کمی کے دباؤ والے کچھ حصوں میں لوگوں کی نقل مکانی ہوتی دکھائی دیتی ہے۔ مثال کے طور پر عمان میں، عراق کے مقابلے میں 'اعلیٰ سطح' کی خشک سالی ہے لیکن موجودہ وبا سے پہلے ہر سال لاکھوں افراد نقل مکانی کر کے اس جانب آئے ہیں۔ اس کی وجہ یہ ہے کہ کرپشن، پانی کے بنیادی ڈھانچے (سٹرکچر)، نسلی تقسیم اور 'ہائیڈروپولیٹیکل' (پانی کی سیاست کی) کشیدگی کے معاملے میں عمان، عراق سے کہیں بہتر حالت میں ہے۔
سویڈن کی لنڈ یونیورسٹی کی فزیکل جغرافیہ کی محقق لینا ایکلونڈ کا کہنا ہے کہ 'خشک سالی کے مقابلے میں کسی کمیونٹی
کی کمزوری خشک سالی سے زیادہ اہم معاملہ ہے۔‘

پانی کی قلت


پانی کی قلت صرف حشک سالی کا نام نہیں ہے بلکہ آلودگی کی وجہ سے پانی کا گرتا ہوا میعار بھی اس مسئلے کا حصہ ہے
دوسرے الفاظ میں پانی کی کمی اور تنازع کے درمیان تعلق، اتنا سیدھا نہیں بنتا ہے جتنا کہ لگتا ہے۔ یہاں تک کہ جہاں شدید خشک سالی موجود ہے، مختلف عوامل کا ایک پیچیدہ امتزاج اس بات کا تعین کرے گا کہ آیا یہ اصل میں تنازعات کا باعث بنتا ہے یا نہیں۔ ان میں سماجی ہم آہنگی سب سے اہم فیکٹر ہے۔

مثال کے طور پر عراق کے علاقے کردستان کو لے لیں، وہ علاقہ جو اسی پانچ سالہ خشک سالی سے دوچار ہوا جس نے مارچ سنہ 2011 میں پندرہ لاکھ شامی کسانوں کو شہری مراکز کی جانب دھکیل دیا۔ کردوں کے آپس میں بہت قریبی انداز سے مل جُل کر رہنے کے انداز کی وجہ سے ان لوگوں نے شامی کسانوں کی طرح نقل مکانی

نہیں کی، نہ خشک سالی کے دوران اور نہ ہی خانہ جنگی کے دوران۔
لندن میں قائم ایک غیر سرکاری تنظیم، 'انٹرنیشنل الرٹ' میں قدرتی وسائل کے انتظام اور موسمیاتی تبدیلی کی سربراہ جیسیکا ہارٹوگ اس کی وضاحت کرتے ہوئے کہتی ہیں کہ کیونکہ شامی حکومت نے خشک سالی کی وجہ سے خوراک میں خود کفالت کے لیے طویل عرصے سے زراعت میں دی جانی والی سبسڈی، بشمول ایندھن، کھاد اور زمینی پانی نکالنے کی کے لیے دی جاتی تھی، اُسے اچانک ختم کر دیا۔ اس فیصلے نے دیہی خاندانوں کو اجتماعی طور پر شہری مراکز کی طرف ہجرت کرنے پر مجبور کردیا جس سے
بشارالاسد حکومت پر عدم اعتماد پیدا ہوا۔

لیکن اگر پانی پر تنازعات کے ممکنہ فلیش پوائنٹس کی نشاندہی کی جا سکتی ہے تو کیا مستقبل میں ان کو روکنے کے لیے کچھ کیا
جا سکتا ہے؟

بدقسمتی سے پانی کی قلت کا تو کوئی ایک حل نہیں ہے۔ بہت سے ممالک میں نقصان کو کم کرنے اور پانی کے ضیاع کو روکنے سے نقصانات کی کمی کرنے میں کافی فرق پڑ سکتا ہے۔ اس وقت عراق تباہ شدہ انفراسٹرکچر کی وجہ سے پانی کو بہتر بنانے والے ٹریٹمنٹ پلانٹ سے صاف کیے گئے پانی کا دو تہائی حصہ ضائع کر دیتا ہے۔

ڈبلیو پی ایس کے شراکت دار بھی دیگر کلیدی پالیسیوں کے مشوروں کے علاوہ بدعنوانی سے نمٹنے اور زرعی حد سے تجاوز کو کم کرنے کا مشورہ دیتے ہیں جو پانی کی کمی کو پورا کرنے میں مدد کر سکتی ہیں۔ یہاں تک کہ چارلس آئیس لینڈ تو پانی کی قیمت بڑھانے کا مشورہ بھی دیتا ہے تاکہ اس کی اہمیت غذا کی لاگت میں ظاہر ہو سکے۔

دنیا کے بہت سے حصوں میں انسان سمجھتے ہیں کہ پانی ایک قیمتی چیز کے بجائے بہت ہی سستی شہ ہے۔ سمندری پانی کو صاف کرنے جیسی تکنیک کے ذریعے استعمال کے لیے زیادہ پانی حاصل کر کے بھی بہت کچھ کیا جا سکتا ہے۔

سعودی عرب اس وقت پانی کی 50 فیصد ضرورت اسی طرح پوری کرتا ہے۔ 'گرے'، یا گندے پانی کی ری سائیکلنگ بھی ایک کم لاگت، اور یہ آسانی سے بنائے جانے والا متبادل پیش کر سکتا ہے جو کہ خشک سالی سے متاثر کسانوں کی کمیونٹی کی مدد کر سکتا ہے۔

عالمی آلودگی اور گندے پانی کو صاف کرنے کے طریقوں کے ایک جائزے میں پیش گوئی کی گئی ہے کہ ان متبادل کی بڑھتی ہوئی صلاحیت پانی کی شدید قلت کا شکار عالمی آبادی کا تناسب 40 فیصد سے کم کرکے 14 فیصد تک کر سکتی ہے۔

بین الاقوامی سطح پر دریا کے اوپر والے ممالک کی طرف سے وسیع پیمانے پر ڈیم بنانے سے ان لوگوں کے ساتھ تنازعات کا خطرہ بڑھ سکتا ہے جو کہ ان ڈیموں کے ذریعے پانی کی زیادہ تر فراہمی کے لیے دریاؤں پر انحصار کرتے ہیں۔

لیکن ہالینڈ کے شہر ڈیلفٹ کے ادارے 'آئی ایچ ای' (IHE) میں پانی کے قانون اور سفارتکاری کی ایسوسی ایٹ پروفیسر سوزین شمیر کا کہنا ہے کہ مشترکہ ریپیرین (دریاؤں پر مشترکہ حقوق) کے تنازعہ کی نشاندہی کرنا آسان ہے اور اس کے گہرے ہونے کا امکان کم ہوتا ہے۔

تاہم وہ کہتی ہیں کہ 'مقامی تنازعات پر قابو پانا بہرحال بہت زیادہ مشکل ہے اور ان میں تیزی آنے کا رجحان زیادہ ہوتا ہے خاص کر ایسی تنازعات میں جہاں ریاستیں پانی کے بہاؤ کو محدود کرنے کے اقدامات کرتی ہیں۔'

مصر، سوڈان اور ایتھوپیا تینوں ملکوں کا دریائے نیل پر بہت زیادہ انحصار ہے او ر ان میں دریا کے بالائی حصے میں گریٹ ایتھوپین ریینینس ڈیم پراجیکٹ پر کافی زیادہ سیاسی بیان بازی ہوتی رہی ہے

دنیا بھر میں بہت ساری مثالیں ہیں جہاں کشیدگی زیادہ ہے۔ بحیرہ ارال کا تنازعہ جو قازقستان، ازبکستان، ترکمانستان، تاجکستان اور کرغزستان کے درمیان ہے۔ لیونٹین یعنی مشرقی روم کی لیوانت کی ریاستوں کے درمیان دریائے اردن کا تنازعہ، جنوب مشرقی ایشیا میں چین اور اس کے پڑوسیوں کے درمیان دریائے میکونگ کا تنازعہ۔

ان میں کسی بھی تنازعے نے ابھی تک تصادم کی صورت اختیار نہیں کی ہے۔ لیکن شمیئر ایک ایسے تنازعے کی طرف بھی اشارہ کرتی ہے جس کے تصادم بننے کے آثار دکھائی دے رہے ہیں۔ مصر، سوڈان اور ایتھوپیا سب دریائے نیل پر انحصار کرتے ہیں اور طویل عرصے تک اوپر والے گریٹ ایتھوپین رینیسنس ڈیم (جی ای آر ڈی) منصوبے پر سیاسی بیان بازی ہوتی رہی ہے۔ پانچ ارب ڈالر کی لاگت سے تعمیر ہونے والے اس ڈیم کی جھیل ملک کی قدرتی جھیل تانا سے تین گنا بڑی ہے۔

جب ایتھوپیا کی حکومت نے اس منصوبے پر کام کرنے کا اعلان کیا، مصر اور سوڈان نے اُس سال مئی میں مشترکہ جنگی مشقیں کیں، جنھیں واضح طور پر 'نیل کے محافظ' کہا جاتا ہے۔

یہ شاید آج کے سیاسی منظر نامے میں تمام آبی تنازعات میں تصادم کی صورت اختیار کرنے کے لحاظ سے سب سے بڑا خطرہ ہے، لیکن دنیا بھر میں کئی دوسرے تنازعے بھی ہاٹ سپاٹ ہیں۔ مثال کے طور پر پاکستانی حکام اس سے قبل انڈیا کی اپ اسٹریم پانی کے استعمال کی حکمت عملی کو 'پانچویں نسل کی جنگ' کہتے ہیں، جبکہ ازبک صدر اسلام کریموف نے خبردار کیا ہے کہ پانی پر علاقائی تنازعات جنگ کا باعث بن سکتے ہیں۔

انھوں نے کہا کہ 'میں مخصوص ممالک کا نام نہیں لوں گا، لیکن یہ سب کچھ اس حد تک خراب ہو سکتا ہے جہاں نہ صرف سنگین محاذ آرائی ہو سکتی ہے بلکہ جنگیں بھی ہو سکتی ہیں۔'

پانی کی قلت


دریائے نیل کے بالائی حصے پر ایتھوپیا کے گریٹ رینیسنس ڈیم کی تعمیر نے ایتھوپیا دریا کے زیریں حصے کے ملک مصر کے درمیان کشیدگی میں اضافہ کیا ہے

پانی کی تقسیم کے معاہدے اس قسم کے تنازعات کو کم کرنے کا ایک عام طریقہ ہیں۔ دوسری جنگ عظیم کے خاتمے کے بعد اس قسم کے 200 سے زیادہ معاہدوں پر دستخط ہو چکے ہیں، جیسے کہ انڈیا اور پاکستان کے درمیان سنہ 1960 کا سندھ طاس معاہدہ، اور اسرائیل اور اردن کے درمیان ایک معاہدہ، ان کے امن معاہدے سے پہلے طے پا چکا تھا۔

لیکن اقوام متحدہ کی طرف سے ایک دہائی سے زائد عرصے سے کوشش کی گئی ہے کہ وہ بین الاقوامی دریاؤں اور جھیلوں پر عالمی آبی کنونشن متعارف کرائے جس کے نتیجے میں اب تک صرف 43 ممالک اس کی پابندی کرنے پر راضی ہوئے۔

ہارٹوگ کا کہنا ہے کہ جدید معاہدوں میں خشک سالی کے خاتمے کے پروٹوکول کو شامل کرنے کی ضرورت ہوگی، تاکہ جب حالات بدتر ہوجائیں تو زیریں ممالک کے بحرانوں میں پانی میں کمی کے خدشات اور تنازعات کے حل کے طریقہ کار کو یقینی بنایا جاسکے۔
در حقیقت، یہ لیسوتھو، جنوبی افریقہ، بوٹسوانا اور نمیبیا کی قائم کردہ مثال کی آئینہ دار ہو گی، جنھوں نے سنہ 2000 میں مشترکہ وسائل پر خطرناک سطح پر کشیدگی کے بعد اورنج سینکو ریور کمیشن (اوریس کام) کے ذریعے آپس کے تعاون میں بہتری رستے اپنائے۔

اس مثال میں جہاں اضافی پانی کو جاری کرنا ضروری ہو جاتا ہے، مشترکہ آبی گزرگاہوں کے معاہدوں کا قیام اور مناسب استعمال کے اصولوں کو شامل کرنا کشیدگی کو کم کرنے کے لیے کافی مددگار ثابت ہوا ہے۔ تاہم دوسری جانب تحقیق بتاتی ہے کہ آلودگی اور گندے پانی کو صاف کرنا دو انتہائی موثر حکمت عملیاں ہیں۔

شاید مصر اس پیغام پر توجہ دے رہا ہے۔ ملک کی حکومت نے پچھلے سال دنیا کے سب سے بڑے گندے پانی کے ٹریٹمنٹ پلانٹ کے ساتھ ساتھ ملک میں 47 نئے ڈیسیلینیشن پلانٹس کی تعمیر کے لیے کئی سودے کیے تھے۔ اگرچہ مصری حکام ان پلانٹس کی تعمیر میں تیزی لائے ہیں، لیکن ان منصوبوں کا بڑا حصہ سنہ 2030 کے بعد تک مکمل نہیں ہو سکے گا اور ملک میں پانی کی صورت حال اب بھی خراب ہوتی جا رہی ہے۔ ہارٹوگ کا خیال ہے کہ مصر، ایتھوپیا اور سوڈان کو تنازعات سے بچنے کے لیے باہر سے مدد لینی پڑ سکتی ہے۔

وہ کہتی ہیں کہ 'یہ ناممکن نظر آتا ہے کہ تینوں ممالک خود کوئی معاہدہ کریں گے لہٰذا کشیدگی کو بڑھنے سے روکنے کے لیے بین الاقوامی سفارتی کوششیں تیز کرنے کی ضرورت ہے۔ یہ امریکہ، روس اور چین جیسے ممالک کے لیے اس تنازعے میں شامل ہونے کا بہترین راستہ بھی ہو سکتا ہے تاکہ ریپیرین (ایک دریا پر مشترکہ حقوق رکھنے والے) ممالک کو ایک سہ فریقی معاہدے پر پابندی کو یقینی بنانے میں مدد مل سکے۔'

پانی کی قلت


افریقہ میں دریائے اورینج-سینگو کے بیسِن پر پانی تقسیم کے ایک معاہدے پر سنہ 2000 میں دستخط ہوئے تھے، لیکن اس دریا کے ابتدائی حصوں پر ڈیموں کی تعمیراب بھی ایک تنازع ہے
یہ تو بات ہوئی ممالک کے درمیان بہنے والے دریاؤں کے پانی کی تقسیم کا، لیکن ایک ملک کے اندرونی تنازعات کا کیا ہو گا؟ کئی چھوٹی قومیں پانی کو بہتر طریقے سے استعمال کرنے کے لیے اپنے اپنے مختلف انداز کی کوششیں کر رہی ہیں۔

پیرو کو پانی کے ذرائع کو بہتر استعمال کرنے کے لیے اس نظام کو چلانی والی کمپنیوں کو اپنے منافع کا ایک حصہ تحقیق پر اور باقی حصہ گرین انفراسٹرکچر کو سیلاب کے پانی کے انتظام کو مربوط کرنے کے منصوبے پر خرچ کرنے کی ضرورت ہے۔

ویتنام میکونگ ڈیلٹا کے اپنے حصے کے ساتھ صنعتی آلودگی کے خاتمے کی کوششیں کر رہا ہے، اور روایتی طور پر استعمال شدہ پانی کے بنیادی ڈھانچے کو مربوط کر رہا ہے تاکہ اپنے شہری اور دیہی باشندوں کے درمیان پانی کی زیادہ مساوی تقسیم کو یقینی بنا سکے۔

چونکہ آب و ہوا کی تبدیلی اور بڑھتی ہوئی انسانی آبادی دنیا بھر میں خشک سالی کے مسئلے کو مزید گہرا بنا رہے ہیں، اس لیے تنازعات اور ہجرت کو روکنے کے لیے اس طرح کے حل تلاش کرنے کی اہمیت پہلے سے زیادہ ضروری ہو جائے گی۔ پچھلے سال دسمبر میں، علی الصدر کے بصرہ چھوڑنے کے دو سال بعد، شہر کے 11 فیصد سے کم گھروں کو پینے کا صاف پانی میسر تھا۔

ہالینڈ سے سنہ 2020 میں تقریباً چونسٹھ لاکھ ڈالر کی اضافی امداد، جس سے یونیسف کے منصوبے کو مکمل کرنے میں سہولت ملی، اِس سے اب شہر کے کریکنگ واٹر انفراسٹرکچر کو اپ گریڈ کرنے میں مدد مل رہی ہے، لیکن اس موسم گرما کے شروع میں بجلی کی لوڈ شیڈنگ نے بڑھتے ہوئے درجہ حرارت کے دوران شہر کے بہت سے حصوں کے پانی کے پمپوں کو بند کر دیا تھا۔

جب صاف پانی حاصل کرنے کے لیے روزانہ ایسے مسائل کا سامنا کرنا پڑتا ہے اور حالیہ مہینوں میں شہر کو مزید بدامنی کا سامنا کرنا پڑا تو ان حالت کی وجہ سے الصدر خاندان کے دیگر لوگ جو شہر میں رہ گئے ہیں، ان کی موجودہ حالت زار کے اثرات کو سمجھنا مشکل ہے۔ جب تک حالات بہتر نہیں ہوتے، الصدر کو خدشہ ہے کہ مشتعل مظاہرے جاری رہیں گے۔

علی الصدر کہتے ہیں کہ 'جب میں نے احتجاج کیا تو مجھے نہیں معلوم تھا کہ اس سب کے پیچھے اصل وجہ کیا ہے۔ میں تو صرف پینے کے لیے چند گھونٹ پانی مانگ رہا تھا۔'


 
Last edited by a moderator:
acute water shortage in many areas and regions of the world is a growing and highly susceptible problem which might lead to conflicts of unimaginable magnitude. i posted a article from www.bbcurdu.com for the readers and viewers to comment on this impending trouble. the recently concluded forum COP26 on climate degradation at Glasgow may be used to add this menace into their research and studies. kindly contribute your ideas and solutions to address this issue.
 

The Sane

Chief Minister (5k+ posts)
There is also a dire shortage of water in the reserves of our generals and judges.