عورت اور مرد کو وراثت سے برابر حصہ دیا جائے

Wake up Pak

Prime Minister (20k+ posts)
آپ کو کیا سمجھ آیا

2:240 وَالَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنكُمْ وَيَذَرُونَ أَزْوَاجًا وَصِيَّةً لِّأَزْوَاجِهِم مَّتَاعًا إِلَى الْحَوْلِ غَيْرَ إِخْرَاجٍ ۚ فَإِنْ خَرَجْنَ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِي مَا فَعَلْنَ فِي أَنفُسِهِنَّ مِن مَّعْرُوفٍ ۗ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ​

Those of you who die and leave pairs/spouses, should enjoin for their spouses allowance and provision towards an environment of non exit ; but if they leave, there is no blame on you for what they do with themselves, reasonably and Allah is Exalted in Power, Wise.

First step logically for a person facing death, is to ensure that the spouse has enough provision to keep on living in the same environment with family/kids after him, without having to exit that environment . If the wives later decide for themselves to exit to improve their conditions for example get a job etc. or to marry again, then no blame on the person as obviously he may not be able to provide for in-definite period of time. Normally, in many developed countries this is achieved by having some kind of insurance policy.
 

Wake up Pak

Prime Minister (20k+ posts)
آپ کو کیا سمجھ آیا

5:106 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا شَهَادَةُ بَيْنِكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ حِينَ الْوَصِيَّةِ اثْنَانِ ذَوَا عَدْلٍ مِّنكُمْ أَوْ آخَرَانِ مِنْ غَيْرِكُمْ…..​

Ye who believe! When death approaches any of you, (take) witnesses among yourselves when making bequests,- two just men of your own (brotherhood) or others from outside….

The will or testament should be documented and signed off by at least two witnesses.

After adjustment of payment of debts/liabilities and adjustments made for particular situations for close relatives in the will (Quran does not put any limitation on this amount), the remaining amount of inheritance to be distributed among close relatives according to instruction in Ayas 4:11-12 and 4:176.
 

Wake up Pak

Prime Minister (20k+ posts)
The above posts should be enough to shun the critique of the Quran on equal distribution of inheritance and women's share in it.
 

atensari

(50k+ posts) بابائے فورم
The above posts should be enough to shun the critique of the Quran on equal distribution of inheritance and women's share in it.
آپ تفصیل پیسٹ کرنے والے تھے. ترجمہ پر ہی اکتفا کر لیا
 

atensari

(50k+ posts) بابائے فورم

2:240 وَالَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنكُمْ وَيَذَرُونَ أَزْوَاجًا وَصِيَّةً لِّأَزْوَاجِهِم مَّتَاعًا إِلَى الْحَوْلِ غَيْرَ إِخْرَاجٍ ۚ فَإِنْ خَرَجْنَ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِي مَا فَعَلْنَ فِي أَنفُسِهِنَّ مِن مَّعْرُوفٍ ۗ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ​

Those of you who die and leave pairs/spouses, should enjoin for their spouses allowance and provision towards an environment of non exit ; but if they leave, there is no blame on you for what they do with themselves, reasonably and Allah is Exalted in Power, Wise.

First step logically for a person facing death, is to ensure that the spouse has enough provision to keep on living in the same environment with family/kids after him, without having to exit that environment . If the wives later decide for themselves to exit to improve their conditions for example get a job etc. or to marry again, then no blame on the person as obviously he may not be able to provide for in-definite period of time. Normally, in many developed countries this is achieved by having some kind of insurance policy.
مجھے یہ سمجھ آیا ہے
 

atensari

(50k+ posts) بابائے فورم

5:106 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا شَهَادَةُ بَيْنِكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ حِينَ الْوَصِيَّةِ اثْنَانِ ذَوَا عَدْلٍ مِّنكُمْ أَوْ آخَرَانِ مِنْ غَيْرِكُمْ…..​

Ye who believe! When death approaches any of you, (take) witnesses among yourselves when making bequests,- two just men of your own (brotherhood) or others from outside….

The will or testament should be documented and signed off by at least two witnesses.

After adjustment of payment of debts/liabilities and adjustments made for particular situations for close relatives in the will (Quran does not put any limitation on this amount), the remaining amount of inheritance to be distributed among close relatives according to instruction in Ayas 4:11-12 and 4:176.
!اس آیت میں بیوی کے حصے کا تذکرہ کہاں ہے

 

atensari

(50k+ posts) بابائے فورم
Basically, woh he baat kar rahay hain marhoom.
!کیا وہی بات کر رہے ہیں

وارثت کے قانون آنے سے پہلے تک ایک سال کا نان نفقہ. جب قانون آ گیا اب وصیت کی ضرورت نہیں ہے
 

amber123

Chief Minister (5k+ posts)
بھائی سورج کو دیکھنے کے لیئے چراغ ہونا کافی نہیں۔ دلیل کے لیے علم ہونا ضروری ہے۔ خوامخوا کی ہوائی قلعہ بازیاں نا کریں۔ ۔ اس لئیے کہتے ہیں
Little knowledge is a dangerous thing.
گھر بیٹھی محفوظ عورت کو باپ اور خاوند سے جائیداد میں حصہ نان و نفقہ ، عزت و احترام اور قدموں میں جنت اور گھر کی برکت قرار دیا کیا ہے۔ ان سے اگر روگردانی کی جائے تو قصور نظام واصول کا نہیں انفرادی ذہنی فطور کا ہے۔ اس کی وجوہات میں سرکشی، اور جہالت پر اصرار ہےورنہ اصول صاف و واضع ہے۔
 

Adnan Dogar

MPA (400+ posts)
بہنوں کو پہلے ہندو رواج کے مطابق شادی کے وقت جہیز دیا جاتا ہے. جس کا مطلب اب وہ باپ کی جائیداد کی حصہ دار نہیں رہیں. پھر والد کی وفات کے بعد ان کی طرف سے وراثت میں حصے کا تقاضہ کیا جاتا ہے. انہیں ان کا حصہ دیا جانا چاہے اگر نہیں ملتا تو انہیں تقاضہ اور قانون چارہ جوئی بھی کرنی چاہے. اس طرح وہ فائدے میں رہتی ہیں​
Pakistan me shadi ke wakt Larke ki shadi par bi utne hi expense ate hain....Tu shadi ke expenses chahe wo jaheez ke hun ya phr gold aur dosre chez ke...wo sb tu sb ke lie brabar hain....
 

atensari

(50k+ posts) بابائے فورم
Pakistan me shadi ke wakt Larke ki shadi par bi utne hi expense ate hain....Tu shadi ke expenses chahe wo jaheez ke hun ya phr gold aur dosre chez ke...wo sb tu sb ke lie brabar hain....
جہیز کے ساتھ وراثت بھی برابر ہو جاتی ہے، بلکہ زیادہ ہی ہو جاتی ہے کیونکہ جہیز اضافی ہے
 
Last edited: