پی آئی اے طیارے میں خرابی، 6 منٹ میں 26 ہزار فٹ نیچے آگیا

12iahansjjgamisdj.png

پاکستان انٹرنیشنل ایئرلائنز (پی آئی اے) کی کراچی تا دبئی کی پرواز میں ہنگامی صورتحال کے بعد طیارہ 26 ہزار فٹ نیچے آگیا تاہم پائلٹ کی مہارت نے حادثے سے محفوظ رکھا۔

ذرائع کے مطابق پاکستان انٹرنیشنل ایئرلائنز (پی آئی اے) کی کراچی سے دبئی کے لیے جانے والی پرواز میں ہنگامی صورتحال پیش آئی تھی، کراچی سے دبئی کے لیے جانے والی پرواز PK-213 رات 2 بجکر 5 منٹ پر روانہ ہوئی تھی اور مسقط کے قریب طیارے کو ہنگامی صورتحال پیش آئی۔

پی آئی اے ترجمان نے بتایا کہ ہنگامی صورتحال کے نتیجے میں تقریباً ایک گھنٹے بعد مسقط کے قریب طیارے کے ہائیڈرالک سسٹم میں کوئی خرابی پیدا ہو گئی اور وہ اچانک ہی اگلے 6 منٹوں میں 26 ہزار فٹ نیچے آ گیا۔ پائلٹ نے ہائیڈرالک سسٹم میں خرابی کے بعد طیارہ 10 ہزار فٹ بلندی پر پہنچے کے بعد ایمرجنسی کا اعلان کرتے ہوئے اے ٹی سی مسقط اور ریڈار سے مدد طلب کی۔


ترجمان کا کہنا تھا کہ طیارے کا ہائیڈرالک سسٹم خراب ہونے کی وجہ سے ہنگامی صورتحال کا سامنا کرنا پڑا تاہم پائلٹ نے اپنی مہارت سے نقص کو دور کیا اور 1 گھنٹے تک کم بلندی پر پرواز کر کے دبئی تک پہنچے میں کامیابی حاصل کی۔ طیارے کا دبئی ایئرپورٹ پر معائنہ کیا گیا جس کے بعد اسے اگلی پرواز کیلئے روانہ کر دیا گیا، ایئربس A-320 طیارہ دبئی سے اسلام آباد اور اس کے بعد سکردو کیلئے روانہ ہوا۔

واضح رہے کہ گزشتہ شام 7 بج کر 15 منٹ پر لاہور کے لیے جانے والے ایک نجی طیارے کے کاک پٹ میں آگ لگنے کے باعث الارم بجنے پر ہنگامی لینڈنگ کرنے کا واقعہ پیش آیا تھا۔ ہنگامی لینڈنگ کے بعد عملے اور مسافروں کو جہاز کے ایمرجنسی انخلا نظام کے ذریعے باحفاظت باہر نکالا گیا اور ٹیکنیکل ٹیم نے جہاز کا معائنہ کیا تاہم کلیئر قرار دے دیا گیا۔
 

kwan225

Minister (2k+ posts)
ہنگامی صورتحال ۔۔۔ ایمرجنسی کا اعلان۔۔۔اور مہارت
ساوتھ ایشیا۔۔ مڈل ایسٹ میں انسانی جان صرف ایک کھلونے سے زیادہ کچھ نہیں۔۔
حیرت ہوتی ہے کیسے ہر روز یہ اِنکوُمپیِٹینِٹ مداری کیسے کیسے کرتب دیکھاتے ہیں۔۔
ہنگامی صورتحال میں ہنگامی لینڈنگ کی بجائے پائلٹ ایک گھنٹے تک جہاز کو اُڑاتا رہا۔۔
اللہ نا کرے اگر جہاز گر جاتا تو کہنا تھا۔ ۔ اللہ کی مرضی تھی۔۔
اِن جعلی ڈگری والے پائلٹس کو فل فور نوکری سے فارغ کر کے کڑی سزا دینی چاہیے تاکہ آئندہ آنے والے پائلٹس کے لئے سبق رہے اور انسانی جانوں کو محفوظ بنایا جا سکے۔۔
 

engin33r

Citizen
ہنگامی صورتحال ۔۔۔ ایمرجنسی کا اعلان۔۔۔اور مہارت
ساوتھ ایشیا۔۔ مڈل ایسٹ میں انسانی جان صرف ایک کھلونے سے زیادہ کچھ نہیں۔۔
حیرت ہوتی ہے کیسے ہر روز یہ اِنکوُمپیِٹینِٹ مداری کیسے کیسے کرتب دیکھاتے ہیں۔۔
ہنگامی صورتحال میں ہنگامی لینڈنگ کی بجائے پائلٹ ایک گھنٹے تک جہاز کو اُڑاتا رہا۔۔
اللہ نا کرے اگر جہاز گر جاتا تو کہنا تھا۔ ۔ اللہ کی مرضی تھی۔۔
اِن جعلی ڈگری والے پائلٹس کو فل فور نوکری سے فارغ کر کے کڑی سزا دینی چاہیے تاکہ آئندہ آنے والے پائلٹس کے لئے سبق رہے اور انسانی جانوں کو محفوظ بنایا جا سکے۔۔
حیرت اس بات پے ھے کے دبئی نے جہاز کو کلئیر کر دیا اگلی پرواز کے لئیے
 

Citizen X

(50k+ posts) بابائے فورم
I agree with you. I always think the same. Never in my life have I ever traveled through PIA.
I made the mistake of doing so once and that too in the 90s when shit wasnt this bad.

And look at the lame news article "Pilot ki maharat" 😂 😂 😂 😂

The only reasons why there are still human pilots on what are totally automated flight decks today are to deal with such emergencies and thats it. If anybody who's not familiar a pilot today lets say even on a 12hr flight really only hand flys a plane for not more than 15 mins and that also only during landings and take off

And that also only to keep current with his flying skills. Majority of commercial airliners today can autoland known as CATIII on their own even in the worst foggy conditions.

And recently there have been successful tests on fully automated takeoffs as well.

 

Cyber_Security

Chief Minister (5k+ posts)
I made the mistake of doing so once and that too in the 90s when shit wasnt this bad.

And look at the lame news article "Pilot ki maharat" 😂 😂 😂 😂

The only reasons why there are still human pilots on what are totally automated flight decks today are to deal with such emergencies and thats it. If anybody who's not familiar a pilot today lets say even on a 12hr flight really only hand flys a plane for not more than 15 mins and that also only during landings and take off

And that also only to keep current with his flying skills. Majority of commercial airliners today can autoland known as CATIII on their own even in the worst foggy conditions.

And recently there have been successful tests on fully automated takeoffs as well.

I know auto pilot does most of the work but when the things break down then the experts are needed.
By the way , let me ask you a question. I take driverless trains all the time in Sydney. But I don't think I will consider pilotless flight for a travel. You have so much trust in the autopilot technology . Would you ever consider a pilotless flight ?
 

Citizen X

(50k+ posts) بابائے فورم
I know auto pilot does most of the work but when the things break down then the experts are needed.
By the way , let me ask you a question. I take driverless trains all the time in Sydney. But I don't think I will consider pilotless flight for a travel. You have so much trust in the autopilot technology . Would you ever consider a pilotless flight ?
Like it or not you already are to a certain extent taking pilotless flights, like I said right now the pilot is there to just oversee everything goes smoothly and doing only minutes worth of any actual flying.

You know most of the crashes are classified as CFIT, controlled flight into terrain. or pilot error. More planes crash because pilots F'ed up rather than problem with the plane.

To answer your question with the current state or rather implementation of technology I wouldn't take totally autonomous flights but would be ok with them being controlled from the ground. I believe the technology exists to make totally autonomous flights also possible. Its really not difficult, its mostly automated anyways

when the things break down then the experts are needed.

Things rarely breakdown and pilots are hardly experts, they have trained on some emergency scenarios and rely on their instruments and sensors and if there is an issue they pull up checklists and go through them. Like if one engine fails, they open their manual to that page and then follow the steps on that list, and you know something on more than one occasion the pilots have shut down the one good working engine thinking that engine had the problem and ended up crashing. And if you add another ECU which would on its own run diagnostics and run through the checklists, such scenarios could be also be avoided. Such accidents happen when work loads increase, poor training and then pilots start making mistakes. Many times a pilots stubbornness and ego have also made plane crash, Air Blue in Islamabad and PIA in Karachi. A computer doesn't get stressed or panics and start to make mistakes.

But when things actually do breakdown, there is hardly anything even the pilots can do

But right now that does not make too much financial sense as you can see all major aircraft manufactures Boeing and Airbus struggling just to keep afloat. So just no money in R&D. And getting anything passed by the FAA and ready to put into operations is a long and expensive procedure.

All the R&D in the last 35 to 30 yrs have been how to make more efficient planes so they cost less to run and use less fuel, outside of that no real innovation in the civilian aviation sector. A pilots salary is chump change to the airline specially in the US where they get crap pay. A years pay is worth less than one of their short haul flights.

If there were massive savings to be made by totally getting rid of pilots you'd already be seeing pilotless flights now. Also since the MCAS fiasco with the Boeing 737 Max, public trust is also at a low.

BUT having said that. I would still prefer to have experienced pilots on the flightdeck in rare cases such as the Hudson Bay landing and TACA 110 where the pilots actual skill saved the day and something I doubt a computer controlled aircraft would do, it would always try to make it to the nearest runway, unless it was specifically programmed to abandon standard procedure and try out of the box solution. Probably its possible but again lotta $$$$$

So in the end you have got me confused myself, because sooooo many incidents where pilot F'ed Up big time and ended up costing a lot of lives and if the plane was autonomous it wouldn't have but then again that one in a million time where the pilot actually saved the day by not following SOP and relied on his experience and gut instinct.

So something in the middle needs to be derived. Currently we are sitting somewhere there, but only the flight and landing is fully automated. Maybe in future more self diagnostic and taking required actions on its own capabilities be added and pilots there just seeing everything is going smoothly and intervene only in extreme emergencies
 

Back
Top