The Impact of the Day of Ashura on the Muslim Ummah‏ - MUST!!!

Knowledge Seeker

Senator (1k+ posts)
ماہ محرم کي ان بدعات و رسومات غير شرعيہ کے علاوہ واقعۂ کربلاسے متعلق بھي اکثر اہل سنت کا زاويہ ٔ فکر صحيح نہيں۔ اس سلسلے ميں چند باتيں پيش خدمت ہيں، اميد ہے کہ اہل سنت حلقے اس پر پوري سنجيدگي، متانت اور علم وبصيرت کي روشني ميں غور فرمائيں گے۔

کيا يہ معرکہ ، حق و باطل کا تھا يا عام معمول کے مطابق ايک حادثہ؟ اس سلسلے ميں پہلي بات يہ ہے کہ اہل سنت کے خطباء اور وعاظ فلسفہ شہادت حسين رضي اللہ عنہ کو بالعموم اس طرح بيان کرتے ہيں جو خالصتاً شيعي انداز فکر اور رافضي آئيڈيالوجي کا مظہر ہوتا ہے اور اس کے متعلق يہ باور کرايا جاتا ہے کہ يہ تاريخ اسلام ميں حق و باطل کا سب سے بڑا معرکہ تھا۔

I hope that you are not one of those present day admirers and advocates of Yazid who drag the discussion in Shia Sunni differences whenever the battle of Karbala is being addressed so that they could get the sympathy and support of those sunni people who are less tolerant about Shia School of thought.

Leave aside the stance of Shia School of thought, and focus on Sunni's point of view about the government of Yazid and its list of crimes. If you will do some research about Sunni literature you would know the fact that It has been well establish position of great Muhaditheen, Jurists, and historians since early centuries that the stand of Imam Hussain (May Allah be Pleased with him) was right against Yazid and his monarchy.


مشہور محدث ملّا علی قاری نے لکھا ہے
اہل بیت کی فضیلت اور ان سے جنگ کرنے والوں کی مذمّت پر علما ے اہلسنّت اور اکابر ائمہ امّت کا اجماع ہے.
مرقات جلد 11 صفحہ 387



يہ واعظين خوش بيان يہ نہيں سوچتے کہ اگر ايسا ہي ہوتا تو اس دور خير القرون ميں جب کہ صحابہ ٔ کرام رضي اللہ عنہم کي بھي ايک معتدبہ جماعت موجود تھي اور ان کے فيض يافتگان تابعين تو بکثرت تھے اس معرکے ميں حضرت حسين رضي اللہ عنہ ہي اکيلے کيوں صف آراء ہوتے؟ معرکہ ہوتا حق و باطل اور کفر واسلام کا اور صحابہ و تابعين اس سے نہ صرف يہ کہ الگ رہتے بلکہ حضرت حسين رضي اللہ عنہ کو بھي اس سے روکتے ، کيا ايسا ممکن تھا؟

شيعي آئيڈيالوجي تو يہي ہے کہ وہ (معاذ اللہ) صحابۂ کرام رضي اللہ عنہم کے کفر و ارتداد اور منافقت کے قائل ہيں اور وہ يہي کہيں گے کہ ہاں اس معرکہ ٔ کفر و اسلام ميں ايک طرف حضرت حسين رضي اللہ عنہ تھے اور دوسري طرف صحابہ سميت يزيد اور ديگر ان کے تمام حمايتي ، صحابہ و تابعين اس جنگ ميں خاموش تماشائي بنے رہے اور حسين رضي اللہ عنہ نے اسلام کو بچانے کے ليے جان کي بازي لگا دي۔

ليکن کيا اہل سنت اس نقطہ ٔ نظر کو تسليم کرليں گے؟

کيا صحابہ وتابعين کي اس بے غيرتي و بے حميتي کي وہ تصديق کريں گے جو شيعي انداز فکر کا منطقي نتيجہ ہے؟
کيا صحابہ نعوذ باللہ بے غيرت تھے؟ ان ميں ديني حميت اور دين کو بچانے کا جذبہ نہيں تھا؟

يقيناً کوئي اہل سنت صحابہ کرام رضي اللہ عنہم کے متعلق اس قسم کا عقيدہ نہيں رکھتا، ليکن اس کے ساتھ ساتھ يہ حقيقت بھي بڑي تلخ ہے کہ اہل سنت شہادت حسين کا جو فلسفہ بيان کرتے ہيں وہ اسي تال سر سے ترتيب پاتا ہے جو شيعيت کا مخصوص راگ ہے۔

واقعہ يہ ہے کہ سانحۂ کربلاکو معرکہ حق و باطل باور کرانے سے صحابہ کرام رضي اللہ عنہم کي عظمت کردار اور ان کي ديني حميت مجروح ہوتي ہے اور شيعوں کا مقصد بھي يہي ہے ليکن يہ ہمارے سوچنے کي بات ہے کہ واقعہ ايسا ہے يا نہيں؟ تو حقيقت يہ ہے کہ يہ حق و باطل کا تصادم نہيں تھا، يہ کفر واسلام کا معرکہ نہيں تھا، يہ اسلامي جہاد نہ تھا۔

اگر ايسا ہوتا تو اس راہ ميں حضرت حسين رضي اللہ عنہ اکيلے نہ ہوتے ، ان صحابہ کرام رضي اللہ عنہم کا تعاون بھي انہيں حاصل ہوتا جن کي پوري عمريں اعلائے کلمۃ اللہ ميں گزريں جو ہمہ وقت باطل کے ليے شمشير برہنہ اور کفر وارتداد کےليے خدائي للکار تھے۔ يہ تصادم دراصل ايک سياسي نوعيت کا تھا

How many Sahaba Karam (May Allah be pleased with them) took part in the battle of Karbala against Imam Hussain ( May Allah be pleased with him)??

Please come out from your cave of assumptions and let me know the references of those experts and pious predecessors of Islam in past centuries who mentioned that the stance of Imam Hussain against Yazid was just political not religious and it was not regarding right and wrong??
اس نکتے کو سمجھنے کے ليے حسب ذيل پہلو قابل غور ہيں۔

واقعات کربلا سے متعلقہ سب ہي تاريخوں ميں ہے کہ حضرت حسين جب کوفے کي طرف کوچ کرنے کے ليے تيار ہوگئے تو ان کے رشتہ داروں اور ہمدردوں نے انہيں روکنے کي پوري کوشش کياور اس اقدام کے خطرناک نتائج سے ان کو آگاہ کيا۔ ان ميں حضرت عبداللہ بن عمر، حضرت ابو سعيد خدري، حضرت ابو الدرداء،حضرت ابو واقد ليثي، جابر بن عبداللہ، حضرت عبداللہ بن عباس اور حضرت حسين رضي اللہ عنہم کے بھائي محمد بن الحنفيہ نماياں ہيں۔

آپ نے ان کے جواب ميں نہ عزم سفر ملتوي فرمايا نہ اپنے موقف کي کوئي دليل پيش کي،ورنہ ممکن ہے کہ وہ بھي اس موقف ميں ان کے ساتھ تعاون کے ليے آمادہ ہوجاتے۔ دراصل حضرت حسين رضي اللہ عنہ کے ذہن ميں يہ بات تھي کہ اہل کوفہ ان کو مسلسل کوفہ آنے کي دعوت دے رہے ہيں ،يقيناً وہاں جانا ہي مفيد رہے گا۔

يہ بھي تمام تاريخوں ميں آتا ہے کہ ابھي آپ راستے ہي ميں تھے کہ آپ کو خبر پہنچي کہ کوفے ميں آپ کے چچيرے بھائي مسلم بن عقيل شہيد کردئيے گئے جن کو آپ نے کوفے کے حالات معلوم کرنے کےليے ہي بھيجا تھا۔ اس المناک خبر سے آپ کا اہل کوفہ پر سے اعتماد متزلزل ہوگيا اور واپسي کا عزم ظاہر کيا، ليکن حضرت مسلم رحمۃ اللہ عليہ کے بھائيوں نے يہ کہہ کر واپس ہونے سے انکار کرديا کہ ہم تو اپنے بھائي مسلم کا بدلہ ليں گے يا خود بھي مر جائيں گے اس پر حضرت حسين رضي اللہ عنہ نے فرمايا: "تمہارے بغير ميں بھي جي کر کيا کروں گا؟"

((فھم ان يرجع وکان معہ اخوۃ مسلم بن عقيل فقالواواللہ لا نرجع حتي نصيب بثارنا او نقتل)) (تاريخ الطبري: 292/4، مطبعۃ الاستقامۃ، قاہرۃ: 1939ء)

"چنانچہ حضرت حسين نے رضي اللہ عنہ نے واپسي کا ارادہ کرليا، ليکن آپ کے ساتھ مسلم بن عقيل کے جو بھائي تھے، انہوں نے کہا کہ ہم تو اس وقت تک واپس نہيں جائيں گے جب تک کہ ہم انتقام نہ لے ليں يا پھر خود بھي قتل ہوجائيں۔"

اور يوں اس قافلے کا سفر کوفے کي طرف جاري رہا۔

پھر اس پر بھي تمام تاريخيں متفق ہيں کہ حضرت حسين رضي اللہ عنہ جب مقام کربلا پر پہنچے تو گورنر کوفہ ابن زياد نے عمر بن سعد کو مجبور کرکے آپ کے مقابلے کےليے بھيجا۔ عمر بن سعد نے آپ کي خدمت ميں حاضر ہوکر آپ سے گفتگو کي تو متعدد تاريخي روائتوں کے مطابق حضرت حسين رضي اللہ عنہ نے ان کے سامنے يہ تجويز رکھي۔

((اختر مني احديٰ ثلاث اما ان الحق بثغر من الثغور واما ان ارجع الي المدينۃ واما ان اضع في يد يزيد بن معاويۃ فقبل ذلک عمر منہ)) (الاصابۃ: 71/2 الطبعۃ 1995ء، دارالکتب العلميۃ)

يعني "تين باتوں ميں سے ايک بات مان لو۔ ميں يا تو کسي اسلامي سرحد پر چلا جاتا ہوں يا واپس مدينہ منورہ لوٹ جاتا ہوں يا پھر ميں (براہ راست جاکر) يزيد بن معاويہ کي ہاتھ ميں اپنا ہاتھ دے ديتا ہوں(يعني ان سے بيعت کرليتا ہوں) عمر بن سعد نے ان کي يہ تجويز قبول کرلي۔

ابن سعد نے خود منظور کر لينے کے بعد يہ تجويز ابن زياد (گورنر کوفہ ) کو لکھ کر بھيجي مگر اس نے اس تجويز کو ماننے سے انکار کرديا اور اس بات پر اصرار کيا کہ پہلے وہ (يزيد کے ليے)ميرے ہاتھ پر بيعت کريں۔

((فکتب اليہ عبيد اللہ (ابن زياد) لا اقبل منہ حتي يضع يدہ في يدي)) (الاصابۃ: 71/2، الطبري: 293/4)

حضرت حسين رضي اللہ عنہ اس کے ليے تيار نہ ہوئے اور ان کي طبع خوددار نے يہ گوارا نہيں ، چنانچہ اس شرط کو مسترد کرديا جس پر لڑائي چھڑ گئي اور آپ کي مظلومانہ شہادت کا يہ حادثہ ٔ فاجعہ پيش آگيا۔

((فانا للہ وانا اليہ راجعون۔ فامتنع الحسين فقاتلوہ۔۔۔ ثم کان آخر ذلک ان قتل رضي اللہ عنہ وارضاہ))

اس روايت کے مذکورہ الفاظ جس ميں حضرت حسين رضي اللہ عنہ نے بيعت يزيد پر رضا مندي کا اظہار فرمايا"
الاصابہ" کے علاوہ *تہذيب التہذيب، 328/2، 353 *تاريخ طبري، 293/4 *تہذيب تاريخ ابن عساکر، 325/4، 337 *البدايۃ والنہايۃ،170/8۔175 *کامل ابن اثير،283/3 اور ديگر کئي کتابوں ميں بھي موجود ہيں ۔ حتي کہ شيعي کتابوں ميں بھي ہيں۔ ان کے دوسرے الفاظ بھي ہيں تاہم نيتجے ميں کوئي خاص فرق نہيں پڑتا۔

ان تاريخي شواہد سے معلوم ہوا کہ اگر يہ حق و باطل کا معرکہ ہوتا توکوفے کے قريب پہنچ کر جب آپ کو مسلم بن عقيل کي مظلومانہ شہادت کي خبر ملي تھي۔ آپ واپسي کا عزم ظاہر نہ فرماتے۔ ظاہر بات ہے کہ راہ حق ميں کسي کي شہادت سے احقاق حق اور ابطال باطل کا فريضہ ساقط نہيں ہوجاتا۔

پھر ا ن شرائط مصالحت سے جو حضرت حسين رضي اللہ عنہ نے عمر بن سعد کے سامنے رکھيں، يہ بات بالکل نماياں ہوجاتي ہے ہے کہ آپ کے ذہن ميں کچھ تحفظات تھے بھي تو آپ ان سے دست بردار ہوگئے تھے ، بلکہ يزيد کي حکومت تک کو تسليم کرلينے پر آمادگي ظاہر کردي تھي۔

ايک يہ بات اس سے واضح ہوئي کہ سيدنا حسين رضي اللہ عنہ ، امير يزيد کو فاسق و فاجر يا حکومت کا نااہل نہيں سمجھتے تھے، اگر ايسا ہوتا تو وہ کسي حالت ميں بھي اپنا ہاتھ اس کے ہاتھ ميں دينے کے ليے تيار نہ ہوتے جيسا کہ وہ تيار ہوگئے تھے، بلکہ يزيد کے پاس جانے کے مطالبے سے يہ بھي معلوم ہوتا ہے کہ آپ کو ان سے حسن سلوک ہي کي توقع تھي۔ ظالم وسفاک بادشاہ کے جانے کي آرزو (آخري چارہ ٔ کارکے طور پر بھي) کوئي نہيں کرتا۔

اس تفصيل سے اس حادثے کے ذمہ دار بھي عرياں ہوجاتے ہيں اور وہ ہے ابن زياد کي فوج، جس ميں سب وہي کوفي تھے جنہوں نے آپ کو خط لکھ کر بلايا تھا، انہي کوفيوں نے عمر بن سعد کي سعئ مصالحت کو بھي ناکام بناديا جس سے کربلا کا يہ المناک سانحۂ شہادت پيش آيا۔
وَكَانَ أَمْرُ ٱللَّهِ قَدَرًا مَّقْدُورًا
Instead of writing summary in your own words,it would have been better if you had taken pain of checking the actual text in the books and also posted here the exact text. Just to have idea of reality, check out the following references:


اور بلاشبہ عقبہ بن سمعان سے مروی ہے کہ انہوں نے بیان کیا کہ میں حضرت حسین کے ساتھ مدینہ سے مکّہ اور مکّہ سے عراق تک برابر ساتھ رہا اور ان کی شہادت کے وقت تک ان سے کہیں جدا نہ ہوا. میں نے یوم شہادت تک آپ کی وہ تمام گفتگوائیں سنی ہیں جو آپ نے لوگوں سے فرمائی ہیں سو بخدا یہ بات آپ نے لوگوں کے سامنے رکھی ہی نہیں جس کا لوگ ذکر کرتے ہیں کہ انہوں نے ان کے سامنے یہ بات رکھی تھی کہ وہ یزید کے ہاتھ میں اپنا ہاتھ دے دیں گے اور اس سے بیعت کر لیں گے. تاریخ الکامل ابن اثير جلد 4 صفحہ 22
عقبہ بن سمعان حضرت امام حسین کے غلام تھے اور انھیں عمر بن سعد نے غلام ہونے کی وجہ سے زندہ چھوڑ دیا تھا

یہ بات صحیح نہیں ہے کہ حضرت حسین نے یزیدی لشکر کے سامنے یہ بات رکھی تھی کہ وہ بیعت کے لئے یزید کے ہاتھ میں اپنا ہاتھ دینے کے لیے تیّار ہیں مگر ان لوگوں نے آپ کی یہ پیشکش قبول نہ کی اور آپ کے سامنے یہ
بات رکھی کہ ابن زیاد کے فیصلے پر جھکیں محاضرات تاریخ الامم الاسلامیہ جلد 2 صفحہ 128 طبع مصر

I hope that you will spend some time next time to do proper research before posting something here.

By the way, could you please share with me about the punishments given to killers of Imam Hussain (May Allah be pleased with him) by Yazid??​

حضرت عثمان اور عمر فاروق رضي اللہ عنہما کي شہادت:

جب واقعہ يہ ہے کہ يہ معرکہ سياسي نوعيت کا حامل ہے، حق وباطل کا معرکہ نہيں ہے ، تو بہتر ہے کہ ايام محرم ميں اس موضوع ہي سےاحتراز کيا جائے کہ ان دنوں ميں اس سانحے کو اپنے بيان و خطابت کا موضوع بنانا بھي شيعيت کو فروغ دينا ہےکيونکہ تاريخ اسلام ميں اس سے بھي زيادہ اہم شہادتوں کو نظر انداز کرکے سانحۂ کربلا کو اجاگر کرنا يہ بھي رفض و تشيع ہي کا انداز ہے۔حضرت عثمان غني رضي اللہ عنہ کي شہادت کچھ کم جگر سوز اور دل دوز ہے جو 18 ذو الحجہ کو ہوئي؟ حضر ت عمر فاروق رضي اللہ عنہ کي شہادت ِعظميٰ کيا معمولي سانحہ ہے جو يکم محرم کو پيش آيا؟

اسي طرح اور بڑي بڑي شہادتيں ہيں ليکن ان سب کو نظر انداز کرکے صرف شہادت حسين کو اپني زبان و قلم کا موضوع بنانا کسي طرح صحيح نہيں، اور جو شخص ايساکرتا ہے وہ بالواسطہ اور شعوري يا غير شعوري طور پر شيعي انداز فکر کو فروغ دينے کا باعث بنتا ہے۔

Are you so naive who does not know that Sunni Muslims have been holding special congregations since past on the days of shahadat of Hadhrat Umer, Usman, Ali and martyrs of Karbala. I hope that you remember in the place of Karbala Imam Husain(May Allah be pleased with him) was not the only one martyred like Hadhrat Umer, Ali and Usman (May Allah be Pleased with them) but also other members of his household including children were brutally murdered.

 

QaiserMirza

Chief Minister (5k+ posts)
Nabi Kareem (sallallahu alaihe wa sallam) said: “He is not one of us who strikes his cheeks, rends his garment, or cries with the cry of the Jaahiliyyah.”
[l-Bukhaari (1294) ]

يہ صورتيں جو اس حديث ميں بيان کي گئي ہيں ، نوحہ و ماتم کے ضمن ميں آتي ہيں، جو ناجائز ہيں۔ اس ليے فطري اظہار غم کي جو بھي مصنوعي اور غير فطري صورتيں ہوں گي ، وہ سب ناجائز نوحے ميں شامل ہوں گي۔ پھر ان نوحوں ميں مبالغہ کرنا اور زمين و آسمان کے قلابے ملانا اور عبدومعبود کے درميان فرق کو مٹادينا تو وہي جاہلانہ شرک ہے جس کے مٹانے کے ليے ہي تو اسلام آيا تھا۔
 

Newt0n

Politcal Worker (100+ posts)
@Babadeena ----- yup bro u r ryt,,,, its ok every body has his own way to look at things... u explained it clearly tht u dont believe it was Islamic n i believe tht it was, u explained ur point of view i will explain mine in a few days... Insha Allah... do forgive for wasting ur time like this...
 

Classified

Senator (1k+ posts)
@Babadeea it is your own point of view that the battle of karbala has roots in the battle of jamal and you have been given the shiite point of view on this right there which leads to the main actual conflict between The two schools of thought i.e The Khilafat !( i personally respect all 4 Khalifa however i consider Imam Ali A.S as " The Righteous one " ) but if you go more deep into history , this vengeance of yazeed laeen has roots in battle of badr if you take it as a battle between the "two tribes" , yes in such perspective it was and the the opponents were from the tribe of Muhammad (SAW) chosen by Allah thus it became the battle of Haq and kufur ...the battle between the blessed and the cursed .

And how can one separate such gigantic holy personalities from Deen-e-Islam ?
Let me remind you few famous hadith and then decide for yourself to put blame on Imam Hussain (A.S) for standing against a tyrant as rebellion for his own personal interests...


  • "Hussain (A.S) is from me(SAW) and i (SAW) am from Hussain (A.S) "

  • The Messenger of Allah said: "Al-Hasan (A.S) and al-Hussain (A.S) are the chiefs of
  • the youth of Paradise and Fatimah(A.S) is the chief of their women."

  • The Prophet (SAW) looked toward Ali (A.S), Hasan (A.S), Hussain (A.S), and Fatimah (AS),
  • and then said: "I am in war with those who will fight you, and in

  • peace with those who are peaceful to you."
you have to tell me now why the "Chief of PARADISE " was after such a small worthless political gain or was it something else ? !!!

Today , Ashura , My Imam , when left alone said "Hal min nasir yansorona " ! A question for anyone who calls himself a Muslim till the day of judgment . We the mourners answers to that question with our Azadari to show our love and support for Innocent Imam-e-mazloom Hussain ibne Ali A.S , YES we are with you ! and by God on the day of judgment we will not be ashamed of being your supporters even after more than 1300 years and we will Inshallah see how terrible the supporters of yazeed laeen will be on that day and those who do open Munafiqat on such a delicate event in history of Islam by labeling Imam Hussain A.S as one who was after a political gain .

Allahumma laa'n qatalatal Hussain A.S
Asalamo alal Hussain A.S wa lanatullahe yazeed .

Labbaik ya Hussain Labbaik Ya hussain !








 
Last edited:

Classified

Senator (1k+ posts)
f) The Ummat has been divided for ever and perhaps only a miracle will unite it. That is the price!

above is yet another classic piece of error of cognition .


The processions all around Pakistan are living examples of The Unity between The Two schools of thought ! Love and support for Imam Hussain (A.S) is a bridge between the two schools even after serious differences on various "Faqihi issues" !

Labbaik Ya Hussain A.S
 

abbasiali

Minister (2k+ posts)
Dear Friends,

May I again request you to respond with context, don't be personal, this subject is case sensitive, you need to understand, your opponent is talking as per their believes which definitely you are not going to agree, Bring your point of view and this is maximum required,
 

babadeena

Minister (2k+ posts)
@Classified:
From your post I get few points on which I offer my views:

a) Khalifaat: Now you accept it or not it is your sovereign choice but I am basing my all discussion on thispoint from Quran. This is an arabic
word which means government (Hakoomat). After the day "This deen was completed and favour perfected", no one after Prophet(pbuh) has any right whatsoever to this as per, family linkage, tribe links or whatsoever. Now Gone were those days when Allah (swt) Himself used to nominate through
Vahee the Kings and Khalifas. The basic parameters for Khalifaat were set in Quran "Oh Our Lord, Lord of the Kingdom, you grants the Kingdom to
whom You will and You withdraws the Kingdom from whom You will......". So this was the basic guideline that Allah will grant his Kingdom to
whom He will and will create the circumstances and means for that person. This was going to be the test for that Person. So No one has any right
after Prophet(pbuh) to claim the Kingdom as per his right. The History is testimony of this fact, that till even today People got the Kingdom
even if they themselves have never thought about it. And Allah withdrew this Kingdom from many when they did not even think of it. After saying
all this. It is not upto us (believers) to decide who was entitled to that Kingdom or who was the "Most Righteous from Four".

b) Vengeance of Yazid: This is your own made theory that due to battle of Badr, Yazid kept in his heart the killings of his tribesmen
in that battle. Then the vengernce should have been taken from all 313. That battle has been described very elaborately in Quran.
and one more thing, then Amir Muwaiya should have done this when he became all in all after the treaty with Hasan(as). A treaty
on which No Shia will like to comment or deny. That is the biggest Example of "politics". Otherwise Karbala should have been
started by Ali(rzt), Hasan (as) and Not Imam Hussain(as). However, I hold Yazid and his army responsible for this
cold-blood murders in Karbala and the way he treated the rest of family.

c) Status of Imam(as): You have quoted Hadiths in your support. I do not why. In no way, I am (Allah forbid) challenging or
questioning the Status of Imam(as). What I say that he was trapped by Koofis with false commitments. He wished to
start an uprising against the Ruler. His political Cards were very weak. No body supported him and resultantly he was
chased from Medina to Mecca and then encircled at Karbala and murdered with 70 plus others. So this was a
political battle not a religious battle. The scuffle to grab or acquire Throne started right after the murder
of Usman(rzt) and subsequently all battles among Muslims were for this cause.

d) Azadari: It is your Ebadat not mine. You are responding the call of Hussain(as) "Is there any Helper, who may Help US". Mine
point of view is that "incident" of Karbala or even the "Khalifaat" has been hijacked by Zakirs, Qaseeda Writers, Alims, Poets,
historians from both factions. and they have "INVENTED" so many things into it. For me the "Lesson" which is portrayed
only litterally but not applied anywhere has been restricted only to Azadari and Zanjeerzani and People do it by
thinking that it is their "Ebadaat" and at the day of Judgement, these will be their deeds. This is not mine creed or position
but I do respect the others, let the Almighty Allah decide about this.

e) Love of Hussain as Unity: The things are artificially controlled. The containers and trucks placements are the visible examples.
I am of the firm conviction that let everyone should practice his/her creed without any restrictions. When I say, that whole of Ummat
is divided that is fact no one can deny. You will appreciate that when there is division "both parties cannot be right at the same time",
again this principle can be proved from Quran if you so wish.
Allah says that I will judge between the people wherein they differed, so I am content with it.
 

billo786

Senator (1k+ posts)
Imam Hussain (RZ)









mag-01.gif

mag-01-2.gif

mag-01-3.gif
 

Classified

Senator (1k+ posts)
Thanks for your "precious" views Babadeena , i already know what kind of views you have from your previous posts on same issues and posts in various other threads . i am noticing your posts are getting near to "kilometer long " which i think something against the way you like to read .
I must appreciate your respect for others to practice whatever they think is right and at least we are agreed on one thing ; "yazeed laeen and his army was responsible for this cold-blood murders in Karbala and the way he treated the rest of family.

One thing more , when i give my input in Islamic discussions , my arguments are always based on Quran , "Hadith " and established historical facts, mostly accepted by the concerned groups. i do not favor any argument for the sake of arguing or to show any superiority or struggle of winning the battle. The main aim behind my dialogues here to remove differences, nothing else .

And as in the context of above mentioned Hadith . i better write them again as these are accepted by both schools of thought as authentic NOT fabricated !

* "Hussain (A.S) is from me(SAW) and i (SAW) am from Hussain (A.S) "

* The Messenger of Allah said: "Al-Hasan (A.S) and al-Hussain (A.S) are the chiefs of
* the youth of Paradise and Fatimah(A.S) is the chief of their women."

* The Prophet (SAW) looked toward Ali (A.S), Hasan (A.S), Hussain (A.S), and Fatimah (AS),
* and then said: "I am in war with those who will fight you, and in peace with those who are peaceful to you.


Yazeed laeen was not fighting against only Imam Hussain A.S , he was also in war with the Messenger of Allah ! therefore this a point where this battle becomes the battle between HAQ and Batil , it becomes battle between Islam and kuffur as who ever opposes Imam Hussain A.S actually tried to get the anger of Messenger of Allah Nabi PaK (SAW) !


If you reject such authentic hadith just because it proves the bottom line then i must say you are not even from sunni school of thought !


between did you accidently add that "humor" in your point "e" :

"The things are artificially controlled. The containers and trucks placements are the visible examples."
I am quite sure you must be kidding ! containers and trucks and deployment of forces are protective measures as some folks according to their brand of Islam believe to bomb over processions of moharram , Meelaad-e-Nabwi , darbars of Auliya Allah will take them to heaven ....
if you ask any senior citizen of Karachi , before the government of your "ameer-ul-momineen General Zia-ul-haq" , during processions of Muharram , not a single shop used to shuttered down in the route of procession . There were no such restrictions of deployment of para military forces , trucks and containers ....

And for your information brother there are hundreds of Ahl-e-sunnat brothers who do make arrangements of "sabeels" IN processions , they work voluntarily in medical camps , on book stalls as well & thousands of ahle-sunnat in Uniforms of Forces actually PROTECT the shiites processions !! :-)


If seeing is believing then watch this (below)
http://www.youtube.com/watch?v=WGk6cPjgKw0
 
Last edited:

babadeena

Minister (2k+ posts)
@Classified,
I took points from your post, and then on those points I made the post which is little bit lengthy.
I was expecting that you will give some substance to the discussion with some counter-proofs but
you only quoted Hadiths (and I do not reject them either, as I already said, the "stature of
Imam is not being discussed"). but what was being discussed is:
a) Whether it was war of two strong dynasties (Hashmi and Ummvi);
b) Whether it was war on religion, or all wars between them were on religion;
c) Was politics involved or not;
d) There is not applicability of the lesson from Karbala but it has been reduced to only "self-invented and self-injected"
narrations by poets and Zakir with the sole objective of "weeping & crying". If I paste the video here
what Zakir recite, as if they themselves were present there, but that will be of no use. They
exploit the ignorant people and cash on emotional words;

So your and mine positions are quite different and we are entitled to that. thanks.